Самоосвіта
Самоосвіта педагогів
Велика роль у процесі професійного зростання вчителя належить самоосвіті. Як підтверджує досвід, основними принципами самостійної роботи педагога на всіх етапах удосконалення його професійної майстерності є модель організаційно-педагогічної діяльності через самоосвіту.
Мета самоосвітньої діяльності:
- задоволення інтересів педагогів у постійному підвищенні свого професійного рівня;
- стимулювання творчого потенціалу вчителя на основі сучасного освітнього рівня;
- набуття педагогічними працівниками важливих фахових компетентностей, які дозволяють упевнено орієнтуватися в інформаційному просторі, досягати успіху в професійному самовираженні та відчутно впливають на розвиток дітей.
Завдання самоосвітньої діяльності :
- мотивація освітньої діяльності вчителя;
- озброєння знаннями сучасної науки і практики;
- розвиток умінь і навичок самоосвіти;
- стимулювання експериментальної та дослідницької діяльності педагога.
Форми самоосвіти:
- педагогічна рада;
- робота МО;
- творчі групи;
- семінари;
- тренінги;
- лекції;
- відкриті заняття;
- доповідь на засіданні МО тощо.
Методи самоосвіти:
- діагностика;
- тренінги;
- моделювання ситуацій;
- розробка занять та виховних заходів;
- самостійна діяльність;
- самоаналіз та самозвіт;
- опрацювання фахової літератури.
Етапи організації самоосвітньої діяльності педагогів:
№ |
Етап самоосвітньої діяльності |
Зміст роботи |
Адміністративний контроль |
Продукт діяльності |
1 |
Підготовчий |
Перспективне та річне планування |
Перевірка плану самоосвітньої діяльності |
План самоосвіти (річний, перспективний) |
2 |
Теоретичний |
Знаходження та опрацювання літератури, Інтернет ресурсів та матеріалів передового педагогічного досвіду за обраною темою |
Складання списку інформаційних джерел |
|
3 |
Аналітичний |
Впровадження в практику здобутих знань, під час якого відбувається нагромадження педагогічних фактів, їх добір та аналіз, перевірка нових методів роботи |
Обмін думками, ознайомлення з результатами самоосвіти колег |
|
4 |
Узагальнюючий |
Аналіз, узагальнення, систематизація нових форм і методів навчально-виховної діяльності, накопичення педагогічних фактів |
Моніторинг за станом самоосвітньої діяльності |
Оволодіння та застосування сучасних педагогічних технологій, |
5 |
Підсумково-контрольний |
Підведення підсумків своєї самоосвітньої роботи, узагальнення спостереження, оформлення результатів |
Творчий звіт, складання портфоліо |
Перший етап, організаційний або установчий, який передбачає створення певного настрою до самоосвітньої роботи; вибір мети роботи, виходячи з науково-методичної теми закладу та методичної проблеми методичного об’єднання; формування особистої індивідуальної теми, осмислення послідовності дій.
Другий етап – удосконалення теоретичної підготовки з даної проблеми, навчаючий, на якому педагог самостійно знайомиться з психолого-педагогічною та методичною літературою з обраної проблеми, вивчення досягнень науки, ППД тощо.
Третій етап – впровадження в практику здобутих знань, під час якого відбувається нагромадження педагогічних фактів, їх добір та аналіз, перевірка нових методів роботи, постановка експерименту. Практична робота продовжує супроводжуватись вивченням літератури.
Четвертий етап – теоретичне осмислення, аналіз, узагальнення, систематизація нових форм і методів навчально-виховної діяльності, накопичення педагогічних фактів. На даному етапі доречно організувати колективне обговорення прочитаної педагогічної літератури; творчі звіти про хід самоосвіти; відвідування, з наступним обговоренням, відкритих уроків з обраної проблеми та інші колективні форми роботи.
П’ятий етап – підсумково-контрольний, на якому педагог підводить підсумки своєї самоосвітньої роботи, узагальнює спостереження, оформлює результати. При цьому головним виступає опис проведеної роботи й установлених фактів, їх аналіз, теоретичне обґрунтування результатів, формулювання загальних висновків та визначення перспектив у роботі (виступ на засіданні педагогічної ради, засіданні методичного об’єднання, оформлення портфоліо вчителя, випуску друкованої продукції).
Показники ефективності самоосвітньої діяльності педагога:
- якість організованого педагогом навчально-виховного процесу;
- професійно-кваліфікаційне зростання педагога;
- результативність участі учнів у олімпіадах, виставках, оглядах, кількість і якість учнівських науково-дослідницьких робіт;
- будь-які форми пропаганди та поширення досвіду роботи педагога: публікації в періодичних виданнях, виступи та творчі звіти на педагогічних радах, семінарах, науково - практичних конференціях та педагогічних читаннях;
- підготовка навчально-методичних та методичних рекомендацій посібників, випуск збірок, альманахів;
- підготовка рефератів для курсової перепідготовки.
Завершення роботи над темою самоосвіти
Підсумком роботи стає творчий звіт педагога, який може здійснюватися у різних формах: відкрите заняття, виховний захід, доповідь на засіданні МО, участь в роботі педагогічної ради, оформлення папки матеріалів тощо.