Самоосвіта

Самоосвіта педагогів

      Велика роль у процесі професійного зростання вчителя належить самоосвіті. Як підтверджує досвід, основними принципами самостійної роботи педагога на всіх етапах удосконалення його професійної майстерності є модель організаційно-педагогічної діяльності через самоосвіту.

Мета самоосвітньої діяльності:

  • задоволення інтересів педагогів у постійному підвищенні свого професійного рівня;
  • стимулювання творчого потенціалу вчителя на основі сучасного освітнього рівня;
  • набуття педагогічними працівниками важливих фахових компетентностей, які дозволяють упевнено орієнтуватися в інформаційному просторі, досягати успіху в професійному самовираженні та відчутно впливають на розвиток дітей.

Завдання самоосвітньої діяльності :

  • мотивація освітньої діяльності вчителя;
  • озброєння знаннями сучасної науки і практики;
  • розвиток умінь і навичок самоосвіти;
  • стимулювання експериментальної та дослідницької діяльності педагога.

Форми самоосвіти:

  •  педагогічна рада;
  •  робота МО;
  • творчі групи;
  • семінари;
  • тренінги;
  • лекції;
  • відкриті заняття;
  • доповідь на засіданні МО тощо.

Методи самоосвіти:

  • діагностика;
  • тренінги;
  • моделювання ситуацій;
  • розробка занять та виховних заходів;
  • самостійна діяльність;
  • самоаналіз та самозвіт;
  • опрацювання фахової літератури.

 

Етапи організації самоосвітньої діяльності педагогів:

Етап самоосвітньої діяльності

Зміст роботи

Адміністративний контроль

Продукт діяльності

1

Підготовчий

Перспективне та річне планування

Перевірка плану самоосвітньої діяльності

План самоосвіти (річний, перспективний)

2

Теоретичний

Знаходження та опрацювання літератури, Інтернет ресурсів та матеріалів передового педагогічного досвіду за обраною темою

 

Складання списку інформаційних джерел

3

Аналітичний

Впровадження в практику здобутих знань, під час якого відбувається нагромадження педагогічних фактів, їх добір та аналіз, перевірка нових методів роботи

 

Обмін думками, ознайомлення з результатами самоосвіти колег

4

Узагальнюючий

Аналіз, узагальнення, систематизація нових форм і методів навчально-виховної діяльності, накопичення педагогічних фактів

Моніторинг за станом самоосвітньої діяльності

Оволодіння та застосування сучасних педагогічних технологій,

5

Підсумково-контрольний

Підведення підсумків своєї самоосвітньої роботи, узагальнення спостереження, оформлення результатів

 

Творчий звіт, складання портфоліо

 

 Перший етап, організаційний або установчий, який передбачає створення певного настрою до самоосвітньої роботи; вибір мети роботи, виходячи з науково-методичної теми закладу та методичної проблеми методичного об’єднання; формування особистої індивідуальної теми, осмислення послідовності дій.

          Другий етап – удосконалення теоретичної підготовки з даної проблеми, навчаючий, на якому педагог самостійно знайомиться з психолого-педагогічною та методичною літературою з обраної проблеми, вивчення досягнень науки, ППД тощо.

          Третій етап – впровадження в практику здобутих знань, під час якого відбувається нагромадження педагогічних фактів, їх добір та аналіз, перевірка нових методів роботи, постановка експерименту. Практична робота продовжує супроводжуватись вивченням літератури.

          Четвертий етап – теоретичне осмислення, аналіз, узагальнення, систематизація нових форм і методів навчально-виховної діяльності, накопичення педагогічних фактів. На даному етапі доречно організувати колективне обговорення прочитаної педагогічної літератури; творчі звіти про хід самоосвіти; відвідування, з наступним обговоренням, відкритих уроків з обраної проблеми та інші колективні форми роботи.

            П’ятий етап – підсумково-контрольний, на якому педагог підводить підсумки своєї самоосвітньої роботи, узагальнює спостереження, оформлює результати. При цьому головним виступає опис проведеної роботи й установлених фактів, їх аналіз, теоретичне обґрунтування результатів, формулювання загальних висновків та визначення перспектив у роботі (виступ на засіданні педагогічної ради, засіданні методичного об’єднання, оформлення портфоліо вчителя, випуску друкованої продукції).

Показники ефективності самоосвітньої діяльності педагога:

  • якість організованого педагогом навчально-виховного процесу;
  • професійно-кваліфікаційне зростання педагога;
  • результативність участі учнів у олімпіадах, виставках, оглядах, кількість і якість учнівських науково-дослідницьких робіт;
  • будь-які форми пропаганди та поширення досвіду роботи педагога: публікації в періодичних виданнях, виступи та творчі звіти на педагогічних радах, семінарах, науково - практичних конференціях та педагогічних читаннях;
  • підготовка навчально-методичних та методичних рекомендацій посібників, випуск збірок, альманахів;
  • підготовка рефератів для курсової перепідготовки.

Завершення роботи над темою самоосвіти

         Підсумком роботи стає творчий звіт педагога, який може здійснюватися у різних формах: відкрите заняття, виховний захід, доповідь на засіданні МО, участь в роботі педагогічної ради, оформлення папки матеріалів тощо.